
اظهارات شهردار میانه مهندس میرزایی در مورد اجرای طرح پارک الکترونیکی در خیابان های پر ترافیک شهر میانه
به گزارش روابط عمومی شهرداری میانه مهندس میرزایی شهردار شهر میانه اظهار نموده است،افزایش خودروهای شخصی و ایجاد تراکم زیاد در خیابانهای سطح شهر و نبودن پارکینگ کافی جهت پارک خودروها و با عنایت به اینکه تنها افراد خاصی از حاشیه خیابانها جهت پارک خودروهای شخصی به مدت طولانی استفاده می کنندو همچنین به منظور جبران مشکل کمبود پارکینگ در محدوده مرکزی و پرترافیک شهر اجرای طرح پارکومتر الکترونیکی در راستای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و نیز قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی پس از تصویب در شورای ترافیک شهرستان و نیز شورای اسلامی شهر میانه با همکاری پلیس راهور و توسط بخش خصوصی تحت نظارت سازمان اجرا می شود.ایشان هدف از اجرای طرح کارت پارک را تقسیم عادلانه پارک حاشیه خیابان بین همه افراد جامعه ، کاهش بار ترافیکی محورهای پرتردد شهر ، محدود کردن محل های پارک اتومبیل برای توقف های طولانی و ترغیب رانندگان وسایل نقلیه شخصی به استفاده از پارکینگ های عمومی و وسایل نقلیه عمومی اعلام نمودندو از عموم شهروندان محترم و رانندگان فهیم شهر میانه درخواست کردند سازمان مدیریت حمل ونقل شهرداری میانه را درانجام این وظیفه مهم جهت رسیدن به اهداف عالیه یاری رسانند.
مهندس واحدی رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل شهرداری میانه از اجرایی شدن طرح کارت پارک الکترونیکی از تاریخ۹۷/۴/۲ خبر داد و اعلام کرد؛ پس از تصویب موضوع طرح اجرای پارکومتر در شورای ترافیک شهرستان و شورای اسلامی شهر میانه این سازمان بر اساس ماموریت محوله با انجام کار کارشناسی و با در نظر گرفتن نواقص و مشکلات ناشی از اجرای سنتی کارت پارک و روش های قبلی و در راستای توسعه فن آوری های الکترونیکی همگام با سیاست های دولت الکترونیک ، اجرای طرح کارت پارک را به صورت الکترونیکی و با شیوه جدید توسط بخش خصوصی که از طریق آگهی مزایده عمومی انتخاب شده است شروع خواهدکرد . ایشان موفقیت این طرح را منوط به همکاری عوامل محترم و زحمتکش پلیس راهور و نیز شهروندان و رانندگان فهیم و با فرهنگ میانه دانسته و همکاری صمیمانه این بزرگواران را خواستار شد.
شیوه اجرای طرح پارکومتر هوشمند:
۱ – پس از تهیه کارت پارک الکترونیکی ، راننده لفاف روی کارت را پاک کرده وآنرا در زیر شیشه سمت چپ خودرو نصب می نماید. در این مرحله نیازی به دیدار با پارکبان نیست و راننده بدون ارتباط با پارکبان می تواند محل را ترک نماید
۲ – پارکبان با همراه داشتن یک دستگاه پایانه و با مراجعه به خودرو زمان پارک خودرو را ثبت می کند . توقف زیر نیم ساعت رایگان بوده در صورت توقف بیش از نیم ساعت در مراجعه بعدی پارکبان ، مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال از اعتبار ریالی – زمانی کارت کسر خواهد شدو در صورت مراجعه پارکبان دیگری قبل از اتمام مهلت زمان با پیام (( زمان دارد )) مواجه می گردد و مبلغی کسر نخواهد شد.
۳-شهروندان و مسافرین محترم می توانند جهت تهیه کارت به پارکبانهای مستقر در خیابان و یا دفتر شرکت شبکه گستر قافلان صبا واقع در میدان آزادی کوچه مخابرات ساختمان نیک نامی طبقه ۴ واحد۳۰ مراجعه نمایند. قیمت هرکارت بدون شارژ اولیه ۳۰۰۰۰ ریال بوده و برابر درخواست راننده مبلغ مورد نظر ( حداقل ۵۰۰۰۰ ریال و بیشتر ) توسط پارکبان یا در دفتر شرکت شارژ می شود که می بایست قبل از اتمام شارژ آن توسط پارکبان یا دفتر مجدداً نسبت به شارژ کارت اقدام شود
۴- با مراجعه پارکبان به خودرو در صورت کمبود موجودی کارت با نصب برگه ای روی خودرو با پیام (( شارژ رو به اتمام است )) با قید کد پارکبان ، تاریخ و شماره انتظامی خودرو راننده را از اتمام موجودی کارت مطلع می نماید .البته دستگاه برای بار اول ، کارت رابدهکار ساخته و در شارژ بعدی مبلغ را از موجودی کارت کسر خواهد نمود .
۵-در صورت عدم تهیه و خرید کارت و توقف در محدوده طرح پارکومتر ، خودرو توسط عوامل راهور برابرقوانین ومقررات راهنمایی رانندگی جریمه خواهد شد.
صرفاًجهت اطلاع مهندس میرزایی شهردار شهر میانه
1- طبق بند 18 ماده 55 قانون شهرداری ها، یکی از وظایف شهرداری ها تهيه و تعيين ميدانهای عمومی برای خريد و فروش ارزاق و توقف وسايط نقليه و غيره می باشد.
2-ماده1ـ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دولت مکلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه سازی عرضه خدمات حمل و نقل اقدام به احداث توقفگاههای عمومی، ساماندهی و ایجاد توقفگاهها در نقاط مناسب از شهرها نماید.
3-تبصره 5 - ماده 100 قانون شهرداری ها در مورد عدم احداث پارکینگ و یا غیر قابل استفاده بدون آن و عدم امکان اصلاح آن کمیسیون میتواند با توجه به موقعیت محلی و نوعاستفاده از فضای پارکینگرأی به اخذ جریمهای که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملات ساختمانبرای هر متر مربع فضای از بین رفتهپارکینگ باشد صادر نماید.
4- ماده 19 تعرفه عوارض محلی سال 97 شهرداری میانه جرائم دریافت حذف و کسری پارکینگ جهت احداث پارکینگ عمومی هزینه شود.
آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
5-تبصره بند الف ماده 2- مطالعات موضوعی فوقالذکر براساس مصوبات شورای عالی در خصوص انواع مطالعات مهندسی ترافیک در شهرها، توسط شهرداری برای ناحیهای با محدوده مشخص و با ملاحظه عرضه پارکینگهای غیرحاشیهای و سطح سرویس معابر موردنظر انجام میپذیرد. مرجع تصویب این مطالعات، شورای استان(شورای هماهنگی ترافیک استان) میباشد.
6- بند ب ـ ماده 2- بیش از پنجاه درصد تقاضای پارک حاشیهای براساس مطالعات بند (الف) برای دسترسی به کاربریهای غیرمسکونی شامل تجاری، اداری، خدماتی، آموزشی، رفاهی، درمانی، زیارتی یا تفریحی باشد.
7-تبصره3ـ ماده 3-قیمتگذاری پارکینگهای حاشیهای باید به گونهای باشد که شهروندان به کاهش زمان توقف، کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی و یا ترجیح استفاده از پارکینگهای عمومی غیرحاشیهای ترغیب شوند.
8-ماده4ـ معابر شهری پرترافیک براساس شاخصهای موضوع ماده (2) این آییننامه، به پیشنهاد شهرداری مربوط و تصویب شورای استان (شورای هماهنگی ترافیک استان)تعیین میشود.
9-تبصره1ـ ماده 4-شورای استان (شورای هماهنگی ترافیک استان) موظف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول پیشنهاد از سوی شهرداری در خصوص تعیین معابر شهری پرترافیک تصمیمگیری کند.
10-تبصره1ـ ماده 7- دریافت حق توقف و انجام هرگونه تراکنش مالی توسط رانندگان و عوامل متصدی (پارکبان) از ابتدای سال ۱۳۹۵ با استفاده از سامانههای پرداخت الکترونیک برون خط (آفلاین) با رعایت قوانین و مقررات نظام بانکداری الکترونیکی انجام میشود.
11-تبصره2ـ ماده 7- درآمد حاصل از توقف خودرو در پارک حاشیهای، موضوع تبصره (۲) ماده (۳) این آییننامه به حساب خزانه واریز میشود. صددرصد (۱۰۰%) مبالغ واریزی موضوع این ماده به حساب خزانه تا پایان هر ماه توسط خزانه به حساب شهرداری مربوط واریز میشود تا در اجرای ماده (۱۵) قانون در همان شهر هزینه نماید.
12-ماده۱۰ـ شرایط جذب و بکارگیری افراد پارکبان توسط متصدی به شرح زیر است:
الف ـ دارا بودن برگ پایان خدمت و یا معافیت دائم یا موقت از خدمت دوره ضرورت.
ب ـ دارابودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم.
پ ـ نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری.
ت ـ گذراندن دوره آموزشی مربوط.
ث ـ دارا بودن شرایط جسمی لازم.
ج ـ نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکل
با توجه به موارد ذکر شده:
1-طبق قانون وظیفه شهرداری ها احداث توقفگاه های عمومی در سطح شهر می باشد.
2-شهرداری میانه اقدامات لازم جهت احداث پارکینگ های عمومی به اندازه کافی در مراکز پر ترافیک شهر میانه انجام نداده است.
3-در ساعت اولیه روز ظرفیت بیشتر پارکینگ های عمومی بخش خصوصی پر ترافیک مراکز شهر پر از خودروهای شخصی می شودو جای پارک برای خودروها نمی باشد.
4- با توجه به اظهارات شهردار و رئیس مدیریت سازمان حمل و نقل شهری شهرداری میانه اجرای طرح پارک الکترونیکی بدون تصویب شورای استان (شورای هماهنگی ترافیک استان) در شهر میانه اجرا می شود.
5- شهروندان مخصوصاً مغازه دارن خیابان امام و بازار مبالغی را بابت جریمه تحت عنوان حذف پارکینگ یا کسری پارکینگ به شهرداری ها پرداخت می نمایند که شهرداری ها جریمه های دریافتی را در حساب جداگانه واریز و برای احداث پارکینگ های عمومی در سطح شهر هزینه نمایند.
6- اگر مسافر یا شهروند بدون تهیه کارت پارک الکترونیکی در محل طرح خودرو خود را پارک نماید باید دنبال پارکبان بگردد تا با پرداخت پول نقد اقدام به تهیه کارت پارک نماید که با توجه به ماده 7 آئین نامه تخلف قانونی می باشد.
با توجه به موارد اشاره شده بخاطر نبودن زیر ساختارهای مناسب و تصویب مرجع تصویب کننده(شورای عالی استان)
1-آیا اجرای طرح پارک الکترونیکی توسط شهرداری تخلف و خلاف قانون نمی باشد؟
2- آیا اجرای طرح پارک الکترونیکی توسط شهرداری باعث ایجاد مشکلات زیاد برای شهروندان نخواهد شد؟
3- بهتر نیست شهرداری میانه بجای اجرای طرح پارک الکترونیکی اقدام به احداث پارکینگ طبقاتی و طرح ها و برنامه های کارشناسی شده جهت حل مشکلات ترافیک در مراکز شهر نماید.