کد خبر: ۷۷۹۵۵
۸۹۹ بازدید
۷ دیدگاه (۷ تایید شده)

چرا راههای میانه امن نیست ؟

۱۳۹۶/۹/۴
۱۶:۲۷

­­

تصادفات زیادی رخ می دهد 99 درصد مقصر انسان می باشد و یک درصد مقصر راه می باشد. بحث در مورد یک درصد است . متن زیر درد و دل است نه قصد کم احترامی به شخصی داریم و نه مورد دیگر . فقط سخن دل است که امید می رود به دل نشیند.

زمانی میانه شاهراه بود آن زمان اتوبانی نبود ولی امروز اتوبانی هست که با فاصله زیاد از میانه می گذرد یعنی اینکه آن دور دست اتوبانی هست که خودروها از آنجا تردد می کنند و این عامل اصلی شکست اقتصاد آن منطقه  و آبادانی شهر می باشد. شهری که در آن تردد نباشد یعنی عدم رونق اقتصاد و شکوفایی عمران و آبادانی.

حال با افزایش قیمت عوارض اتوبان تعدادی از خودروها از میانه عبور می کنند که این خود نعمت است و از خدا می خواهیم که عوارض هزار برابر شود و اتوبوسها و بقیه خودروها نیز از میانه عبور کنند چون بر رونق و اقتصاد شهر تاثیر می گذارد بر اشتغالزایی تاثیر گذار است . بر رونق غذاخوریهای موجود در جاده تاثیر می گذارد .

ما نباید براین خرده بگیریم که تردد کامیون مشکلاتی بوجود اورده است . قبلا حدود یک و نیم ساعت به تبریز می رفتیم ولی حالا شاید با بیست دقیقه تاخیر برسیم . ولی نباید از مزایای این تردد غافل بود. اگر تصادفی رخ می دهد باید با برنامه ریزی دقیق شاهد کاهش آمار تصادفات بود.

متاسفانه راه و شهرسازی میانه البته ببخشید خطاب قرار دادیم چون در بقیه راههای کشور عزیزمان فعالیت های عمرانی را می بینیم به فکر فرو می رویم که همچنین اداره ای در میانه هست یا نه؟ در اکثر جاده ها شاهد تعریض جاده هستیم بستان آباد به سمت تبریز   - زنجان به سمت میانه  - زنجان به سمت ابهر – بستان آباد به سمت اردبیل – تبریز به سمت اهر و ... باید بوسه بر دست چنین مسئولی زد که شبانه روز در فعالیت است . ما هم سالهاست که در اینده نه چندان نزدیک خواهیم گفت بیش از یک قرن است می خواهیم میانه به سرچم را چهاربانده کنیم ! چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است سالها طول می کشد و شاید عمر ما کفاف نکند . جای تاسف است . تعارف نداریم که با این روند فعالیت میانه صد سال  دیگر تا سرچم چهاربانده نمی شود. زمانی بود چراغ های جاده ما بین دو تونل در مسیر میانه تبریز سالها خاموش بود بنده در مصاحبه ای که با نماینده وقت آقای مهندس هاشمی داشتم قول داد در کمتر از دو ماه شاهد روشنایی باشیم که چنین شد. باید مسئول پیگیر مشکلات شهر و حوزه فعالیت خود شد.

خوب ما مشکلاتی داریم جاده بین المللی که از میانه می گذرد کیفیت آسفالت خوبی ندارد ! زمانی تردد کم بود ولی حال تردد زیاد است آقای مسئول نسبت به تعریض جاده اقدام اساسی کنید از وزارت خانه مربوطه اعتبار لازم را اخذ کنید ! اعتبار را دو دستی تقدیم نمی کنند بلکه باید به دنبال آن رفت . چندین سال است تیرچراغ هایی از میانه تا پلیس راه نصب شده است ولی متاسفانه هیچ روشنایی ندارد شاید ما کور هستیم ولی باید پیگیر شد. باید در کار خود دقت کرد و خدا را در بالای سر دید.

چند کیلومتر از ورودی های میانه 4 بانده شده است آن باندی که از قدیم بود را با باند جدید مقایسه کنید آن وقت تفاوت کار را متوجه خواهیم شد وقتی به میانه از سمت تبریز می آییم آنقدر چاله و چوله است آن قدر آسفالت موج دارد که آدم پشیمان می شود که چرا به این روستا می آید! جای تاسف است .چرا در آن زمان مهندس ناظر به زیرسازی دقت لازم نکرده است ؟ چرا در باند قدیم مشکلی وجود ندارد!

آقای مسئول باید نقاط کور را از بین برد . باید جاده از روشنایی مطلوب برخوردار باشد . باید و باید ...

سخن زیبایی بود جاده باید امن باشد جاده باید از روشنایی خوبی برخوردار باشد .همشهری عزیز تونلها باید از روشنایی خوبی برخوردار باشد . تونل جاده های میانه یا فاقد روشنایی هست و اگر روشنایی داشته باشد در بعضی مواقع مطلوب نیست !! دوستان در این زمانه که علم پیشرفت کرده است عدم روشنایی تونل قابل توجیح نیست .

شهروند گرامی در مسیر میانه تبریز مخصوصا در دو پیچ دست اندازهای فجیع است که هر لحظه باید منتظر تصادف مرگبار بود. کیلومتر حدود 25 و 35 میانه تبریز.

 بنده روزی موقع برگشت از تبریز بر اثر لغزندگی جاده تصادف کردم آن لحظه با 141 تماس گرفتم گفتم این راهدارتان کجاست این چه وضع جاده است حتما باید تصادفی رخ دهد تا تشریف بیاورید . گفت با دوربین نظارت می کنیم به مسئول شهر تبریز گزارش دادیم می آیند . آقای مسئول همزمان با بارش برف و کولاک باید به فکر امنیت جان مردم بود . مسئول محترم در هنگام سرما باید با خیال آسوده سر بر بالین گذاشت. چندین سال قبل در مسیر همدان هنگام بارش برف خود به چشم دیدم که عزیزان زحمت کش در آن لحظه نسبت به نمک پاشی جاده اقدام می کردند با خود گفتم ما کجای کار هستیم! مگر جان ما ارزش ندارد که بعد از بارش و بعد از یخبندان شاید به فکر نمک پاشی شد.

نزدیک تونل شماره 3 جاده را لکه گیری کرده بودند بین دو لکه چاله ای بود که از یاد رفته بود!!! جای تاسف است با 141 تماس گرفتم گفتم گفت تصویر مربوطه را بفرست و باور نمی کرد چون آن عزیزی که پاسخ داده بود در تهران تشریف داشت و حق دارد بعد از ارسال عکس در کمتر از یک هفته مشکل حل شد!!! سوالی که به ذهن می رسد چرا باید شاهد چنین مواردی باشیم که دست به دامن کسی شد.

آقای مسئول چند پیشنهاد:

نسبت به ایمن سازی جاده اقدام اساسی کنید.

  • خط کشی های جاده مطلوب نیستجاده باید سه خط کشی داشته باشد هر دو طرف و خط کشی وسط جاده . در این صورت راننده می تواند به خوبی تشخیض بدهد متاسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم . اگه می بینید رنگ خط کشی از بین رفته زودتر اقدام کنید. اکثر جاده های میانه فقط خط کشی وسط را دارد و در بعضی از جاها نیز آن خط کشی وسط جاده نیز به چشم دیده نمی شود. مگر هزینه چند کیلو رنگ چقدر دربر دارد که ما از آن محروم مانده ایم .
  • اگر نمی توانید جاده را تعریض کنید برای ایمن سازی اقدام سازی کنید مثلا کناره های جاده را بصورت لزره گیر کنید یعنی اینکه راننده اگر یک لحظه به خواب فرو رفت با لرزه خودرو از خواب بیدار شود.
  • خداوند سلامت کنند جناب سرهنگ احسانفر را در زمان خدمت ایشان شاهد ایجاد تپه در قسمت های اول پل و ... شدیم که این عمل باعث کاهش میزان خسارت تصادف می شود.
  • آقای مسئول نسبت به روشنایی جاده اقدام اساسی انجام دهید میانه تا پلیس راه آماده است فقط لامپ می خواهد بیایید همت کنیم . واقعا باید دروازه آذربایجان نگین آذربایجان باشد نه اینکه بگویند هر موقع دیدید آسفالت تموم شد یعنی به میانه رسیدید.
  • اگر هر ساله چند کیلومتر از راههای ارتباطی از روشنایی برخوردار شود بعد از چندین قرن شاهد روشنایی کل جاده خواهند شد.
  • جاده میانه ترک یک جاده توریستی است میزان تردد زیاد و میزان تصادفات نیز زیاد ! عزیز برادر این جاده کشش ندارد اعتبار لازم را اخذ کنید بخاطر جان مردم . جاده را تعریض کنید.
  • جاده ارتباطی میانه خلخال آن قسمتی که در شرح حال وظایف اداره راه میانه است خوشایند نیست !!!!!!!
  • فکر اساسی نسبت به روشنایی تونلها بکنیم . وقتی وارد تونل می شویم انگار وارد تونل وحشت شدیم و ترس از اینکه سالم از این تونل خواهیم آمد بیرون هست یا نه !!
  • چند کیلومتر از جاده میانه هشترود کیفیت آسفالت خوبی ندارد

 

خلاصه اینکه کاری کنیم شب موقع خواب آسوده بخوابیم. اینها گوشه ای از مشکلات جاده میانه بود و در شهر نیز همینطور مشکلاتی هست که باید شورای شهر و شهرداری رسیدگی کند . ورودی شهر خوشایند نیست . شهر شهربازی خوب و در شان شهروندان ندارد . اگر آقای شهردار این مطلب را می خواند و اگر عزیزی با وی در ارتباط است بگوید ما در هیچ یک از ورودی های شهر تابلوی خوش آمدگویی نداریم حتی تابلوی بدرقه نیز نداریم چون شهری آباد نداریم شهری تمیز نداریم شهری که فضای سبز خوبی داشته باشد نداریم البته داریم ولی انتظار بهتر از اینها را داریم چون شهروندان خوب و فهیم داریم چون مسئولین خوبی داریم .

اینها چند نمونه از درد و دل بود ما شهروندان فهیم خواهان شهری آباد هستیم و اگر خطاب به اداره راه و شهرسازی گفتیم به عنوان یک شهروند درد و دلی داشتیم ان شااله که کینه ای از ما به دل نگیرند . ما شهروندان میانه ای دعاگوی خادمین ملت و عزیزانی که شبانه روز به فکر آسایش مردم هستند هستیم.

در پایان جا دارد تقدیر و تشکر ویژه از دادستان محترم – فرماندهی محترم نیروی انتظامی و کلیه پرسنل زحمت کش نیروی انتظامی که در دستگیری فردی که باعث سلب آسایش شهروندان شده بود داشته باشیم . واقعا که ما امنیت را مدیون آن سربازانی که در نقطه صفر مرزی از خاک کشور عزیزمان پاسداری می کند و آن ماموری که شبانه روز به فکر امینت مردم و کشورمان هست هستیم . باید بوسه بر دست این عزیزان زد چون من که آسوده شبها می خوابم مدیون رشادت این عزیزان هستم .

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۶/۹/۶ ۱۱:۰۲

این چند سطر را بخوانید و قضاوت نمایید:
عدم رسيدگي به محور قديم ميانه به تبريز و اعلام نقصهاي فني موجود در اين محور
سازمان مرتبط
اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان آذربايجان شرقي
متن گزارش
در اين محور موارد زير انجام نگرديده و يا پس از مرمت قطعات محور انجام نميشود.: 1- خط كشي محور بر اساس كدام استاندارد انجام شده است؟ خط كشي وسط و طرفين 2- بعد از تعويض آسفالت قطعه بين بستان آباد تا الخلج چرا فقط خط كشي وسط جاده و آنهم بطور ناقص بعد از چهار ماه تاخير انجام شده و خط كشي طرفين جاده انجام نشده است؟ 3- در محور ميانه به قره چمن و قره چمن به تيكمه داش بعد از تعريض آسفالت جاده كه منجر به چسبيدن و مماس شدن آسفالت به لبه پلها، پلهايي هنوز وجود دارند كه بدون دیواره بتنی کناری و گارد ريل و حفاظ سالهاست كه بدون علايم هشدار دهنده به حال خود رها شده اند؟ حتي يك كمپرسي خاك يا ماسه نيز در طرفين اين پلها ريخته نشده است. 4- ميخ شبرنگ كه در وسط جاده و طرفين جاده به رانندگان در شبها و هنگام بارندگي كمك شاياني مينمايد در اين محور وجود ندارد. 5-در طرفين جاده ايجاد سطوح نا همسطح كه باعث جلب توجه راننده به خارج شدن خودرو از جاده ميگردد اصلا وجود ندارد. 6- چرا با توجه به نصب سيني كابل برق در تونل شماره يك در خرداد 96 تا كنون هيچ اقدامي به نصب روشنايي در اين تونل خطرناك نشده است؟


فرستنده
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان آذربايجان شرقي
توضیحات
با سلام و احترام

ضمن تقدير و تشكر از توجه جنابعالي به مسائل مرتبط با راهداري و حمل و نقل جاده اي و بيان برخي مسائل در رابطه با جاده ارتباطي بستان آباد ـ ميانه ، مراتب ذيل جهت آگاهي ايفاد ميگردد .

بند 1 و 2 : عمليات خط كشي محورهاي ارتباطي استان صرفاً از مجراي آكس محورها مورد نظر بوده و جاده ياد شده بر اين اساس از ناحيه آكس مورد خط كشي قرار گرفته است .

بند3: در زمان انجام روكش آسفالت مي بايست مطابق عرض پل آسفالت انجام گرفته و عرض مفيد جاده روي پل با علائم ايمني (خط كشي) مشخص گرديده است .

بند4: استفاده از ميخ شبرنگ صرفاً در حوزه شهرداري ها مي باشد و در سطح جاده ها استفاده از چشم گربه اي صورت مي پذيرد آن هم در نقاطي كه فاقد خط كشي مي باشد .

بند5: ايجاد سطوح ناهمسطح در حاشيه راههاي ياد شده در مسير مذكور تا به حال از سوي ادارات ذيربط اعلام نياز نشده و الزامي به ايجاد شيارهاي ترافيكي نمي باشد .

بند6: شركت طرف قرارداد اجراي روشنايي تونل شماره 1 پس از نصب سيني نسبت به فسخ قرارداد اقدام و از ادامه پروژه منصرف شدند كه در حال حاضر ادامه روند اين مهم از طريق احاله به پيمانكار ديگر در دست اقدام مي باشد .

۹۶/۹/۴ ۲۲:۵۸

هییی
برادر عزیز کو گوش شنوا ؟؟!!!

۹۶/۹/۴ ۲۰:۳۱

واقعا درد دل همه مردم هست درآ خر می گویند اعتبار نداریم

۹۶/۹/۴ ۱۸:۰۳

باسلام
متاسفانه مسولین بیشتر به فکرجایگاه خود هستن تا به فکر جان من شما.....!!! واقعا کسی دراین شهر نیست چاره ای به این وضعیت راهها بکنه جاده خلخال ، جاده هشترود که واقعا افتحضاحه

۹۶/۹/۴ ۱۷:۴۱

جناب مهرانپور سلام
مطالب شما خیلی هادرست بوده وخیلی دیگر نه بفرمائید به چه قیمت سود حاصل از ورود تریلروکامیون به جاده بهترهست؟ به قیمت جان مردم ؟؟؟

۹۶/۹/۴ ۱۶:۵۵

آقای مسئول باید نقاط کور را از بین برد . باید جاده از روشنایی مطلوب برخوردار باشد
کدام مسئول ؟
10 سال است مسیر پلیس راه تا میانه تاریک است

۹۶/۹/۴ ۱۶:۵۱

با سلام
متاسفانه اداره راه و ترابری شهرستان میانه دارای مدیریت است فاقد بهره وری و توانمندی های مدیریتی
در مسیر میانه به تبریز تا اخر حوزه استحفاضی شهرستان میانه بجای ایمن سازی و استفاده از گارد ریل که تعریف شده استاندارد جهانی ایمنی و سوانح جاده ای میباشد اقدام به دپو خاک و تشکیل خاکریز و تپه های از جنس خاک رس در ابندای پل ها و تونلها بجای گارد ریل و حفاظ نموده است کجای دنیا و بر اساس کدام اصول مهندسی راه سازی این چنین ابتکاراتی اجرا میگردد

اخبار روز