هوا سرد است و بازار درمانگاه ها گرم، بیماران زیادی را می توان در درمانگاه ها مشاهده کرد. بطوری که حتی جای خالی برای نشستن هم پیدا نمی شود.
در این بین وقتی شما به عنوان یک بیمار به یکی از مراکز درمانی شهر مراجعه می کنید و یک شماره می گیرید کار شما تازه شروع می شود، پرسیدن از ده، بیست نفری که در انتظار رسیدن نوبتشان هستند و شما گیج و گنگ، نمی دانید از کدام بیمار بپرسید که شماره وارد شده به اتاق دکتر چند بود یا آخرین شماره کیست که بعد از او وارد شوید!
وقتی این مرحله را هم با پرسوجو رد می کنید و در انتظار رسیدن نوبتتان هستید متوجه می شوید چند نفری از بیرون می آیند و مستقیم وارد اتاق دکتر می شوند و شما نمی دانید که آیا آنها قبلا شماره گرفته بودند یا حق شما و سایر مراجعه کنندگان را ضایع کرده اند! از این طرف هم که هر چه بیمار هست پشت در اتاق دکتر ایستادند و گویا همه می خواهند یک باره وارد اتاق شوند!
حال شاید متوجه منظور از انتخاب عنوان شده باشید که چرا نباید مراکز درمانی شهرمان متصل به یک سیستم نوبت دهی باشد و شماره وارد شده به اتاق را نمایش و حتی به صورت صوتی اعلام نماید.
با اینکار می توان گفت هم سرعت پذیرش بیماران افزایش پیدا می کند و هم ازدیاد جمعیت پشت در اتاق پزشک از بین می رود و همشهریان هم با رعایت حقوق خود و دیگران به نوبتشان می رسند.
نمونه ای از سیستم نوبت دهی: