ريلی - گروه استانها - نگار صادقي :
راهآهن اردبيل- ميانه به گفته استاندار اردبيل بزرگترين طرح فصل راه در تاريخ اين استان است .
با اينكه در سال 87 به دليل كمبود اعتبارات اختصاص يافته تا مرحله تعطيلي پيش رفت همچنان از كمبود اعتبار رنج ميبرد و از سرعت قابل توجهي نيز برخوردار نيست.
سال گذشته به دنبال اعتراض نمايندگان مردم در مجلس و پيگيريهاي استانداري و مصوبه دولت اعتبارت اين طرح ملي بيش از 2 برابر افزايش يافت و از 14 ميليارد تومان به 40 ميليارد تومان رسيد؛ اما اعتباري كه امسال براي اجراي اين طرح تخصيص يافته به كمتر از مبلغ تعيين شده يعني 29 ميليارد تومان كاهش يافته است.
صابر پورشرق معاون مجري راهآهن اردبيل- ميانه با بيان اينكه براساس مطالعات اوليه اين خط آهن بايد سال 89 به بهرهبرداري ميرسيد ميگويد: به دليل كمبود اعتبارات، در بازديدي كه وزير راه سال گذشته از اين طرح به عمل آورد افتتاح آن به تعويق افتاد.
وي با بيان اينكه در خوشبينانهترين حالت احتمال دارد اين خط آهن در سال 92 به بهرهبرداري برسد تصريح ميكند: طول اين خط آهن 175 كيلومتر است كه زيرسازي 125 كيلومتر آن در حال انجام است؛ اما اجراي 50 كيلومتر باقي مانده منوط به برگزاري مناقصه است.
معاون مجري راهآهن اردبيل- ميانه پيشرفت كل طرح را حدود 21 درصد اعلام ميكند و ميگويد: البته پيشرفت طرح در برخي از قسمتها متفاوت است؛ ضمن اينكه قطعه 2 و 3 هنوز در مرحله برگزاري مناقصه است.
وي كه از روند پيشرفت طرح ناراضي است و آن را كند ميداند ادامه ميدهد: براي اينكه اين خط آهن افتتاح شود به اعتباري بالغ بر 100 ميليارد تومان در سال نياز داريم؛ اين در حالي است كه امسال تنها 29 ميليارد تومان اختصاص يافته است.
پورشرق تاخير در بهرهبرداري خط آهن اردبيل- ميانه را قطعي ميداند و ادامه ميدهد: اگر در كل 400 ميليارد تومان براي تكميل اين خط آهن اختصاص دهند شايد طرح سال 92 به بهرهبرداري برسد.
عدم اختصاص اعتبار لازم به اين طرح باعث شده است تعدادي از پيمانكاران نتوانند طلب خود را دريافت كنند. معاون مجري راهآهن اردبيل- ميانه در اين باره ميگويد: با روند اعتباراتي كه امسال اختصاص يافته است احتمالا نمي توانيم همه مطالبات پيمانكاران را بپردازيم.
به گفته وي احداث يك كيلومتر راهآهن نيازمند 5/1 ميليارد تومان هزينه است كه اين رقم در مناطق كوهستاني و دشوارگذر افزايش و در مناطق دشتستان كاهش مييابد.
در كنار احداث راهآهن اردبيل- ميانه، طرح راه اردبيل به سرچم ميانه به طول 117 كيلومتر از روستاي قره قشلاق از 63 كيلومتري جنوب اردبيل شروع ميشود، سپس خلخال را به سرچم ميانه وصل كرده و به اتوبان زنجان - ميانه منتهي ميشود. به اين ترتيب مسافت زميني اردبيل به تهران به 6 ساعت تقليل مييابد.
بشیر خالقی نماينده خلخال با بيان اينكه مرحله اول راه اصلي حد فاصل سرچم تا قزلاوزون به طول 70 كيلومتر بايد خردادماه امسال به بهرهبرداري ميرسيد ميگويد: پيشرفت طرح از روند خوبي برخوردار است كه با توجه به قول مسئولان مبني بر اختصاص اعتبار لازم به راه اصلي اردبيل- سرچم ميانه- 180 ميليارد تومان- به نظر ميرسد تا پايان امسال شاهد افتتاح اين بخش خواهيم بود.
وي با بيان اينكه قرار است شهرستان خلخال هم به اين راه وصل شود ادامه ميدهد: اين شهرستان يك كيلومتر هم راه اصلي ندارد، در صورتي كه اين طرح اجرا شود خلخال هم از بن بستي كه سالهاست با آن روبرو است نجات پيدا ميكند.
بشيري طول راه خلخال را 32 كيلومتر اعلام ميكند و در مورد احتمال كمبود اعتبار براي اجراي آن ميگويد: از آنجايي كه اين طرح در رديف طرحهاي ملي است بنابراين رديف اعتباري دارد و مهم اين است كه پيمانكار آن انتخاب شود.